Search
Close this search box.

آدرس دفتر مرکزی: گرمسار، بلوار راه آهن، کوچه محبت

سوالی دارید؟ ۱۵۵۵ ۱۳۱ ۰۹۱۲ / ۵۸۹۲ ۳۴۲۰ ۰۲۳

کریستالیزورهای خلائی
(Vacuum crystallizer)

اصول عملکرد

در کریستالزور خلائی، طی فرآیند سرمایش تبخیری آدیاباتیک محلول فوق اشباع حاصل می­ گردد. هنگامی که محلول اشباع گرم وارد کریستالیزور می ­شود به دلیل خلاء بالایی که در داخل کریستالیزور وجود دارد شروع به جوشیدن می­ کند. قسمتی از مایع محلول بخار شده باعث سرد شدن محلول می­ گردد نتیجه امر حاصل شدن محلول فوق اشباع می ­باشد.

ساختمان کریستالیزور

ساختمان یک کریستالیزور خلائی در شکل زیر نشان داده شده است. این نوع کریستالیزورها از یک بدنه استوانه­ای با انتهای مخروطی تشکیل شده ­اند.

در قسمت بالای کریستالیزور یک پمپ خلاء وجود داشته است که تامین کننده خلاء داخل کریستالیزور می­ باشد، خروجی پمپ خلاء به یک کندانسور بارومتریک متصل می­ شود.در پایین­ترین قسمت کریستالیزور لوله  خروجی  قرار دارد. برای جلوگیری از خوردگی قسمت داخلی کریستالیزور گاهی آن را با آستری از جنس مواد ضدخوردگی مانند سرب یا لاستیک می ­پوشانند. برای اینکه محلول ورودی نتواند به صورت مستقیم به لوله تخلیه راه یابد در دو طرف لوله خروجی دو عدد پروانه قرار می ­دهند تا چرخش پروانه ­ها باعث سیرکوله شدن محلول گردیده و زمان ماند محلول جدید در کریستالیزور افزایش یابد.

نحوه­ ی عملکرد کریستالیزور

در داخل کریستالیزور خلاء زیادی توسط پمپ خلاء به وجود می­ آید پمپ­های خلاء مورد استفاده در این کریستالیزورها از نوع اجکتورجت بخار می ­باشد، بخار خروجی از اجکتور که شامل بخار ورودی اجکتور و بخار خروجی از کریستالیزور می ­باشد وارد یک کندانسور بارومتریک می­ شود. مقدار خلاء داخل کریستالیزور باید متناسب با نقطه جوش محلول که بالاتر از دمای محلول ورودی است باشد. محلول داغ اشباع از نقاط مناسبی به داخل کریستالیزور تزریق می ­شود محلول شروع به جوشیدن کرده که نتیجه­ آن تبخیر مایع محلول می ­باشد. این فرآیند به صورت آدیاباتیک رخ می­ دهد به همین دلیل بدنه کریستالیزور سرد می ­شود. سرمای به وجود آمده سبب ایجاد محلول فوق اشباع و ایجاد کریستال می­ گردد. جوشیدن محلول در داخل کریستالیزور منجر به غلیان گردیده و این امر باعث می­ گردد کریستال­ها به صورت غوطه ­ور در محلول قرارگرفته تا اینکه به حد کافی بزرگ شده تا در مسیر لوله تخلیه قرار گیرند. پروانه ­ها محتویات را سیرکوله نشموده باعث می ­شود تا محلول نتواند خیلی سریع از لوله خروجی تخلیه شود در نهایت محصول تولیدی جهت فیلتراسیون یا سانتریفوژ به منظور جداسازی کریستال­ها پمپاژ می ­شود. مایع خروجی از فیلتراسیون یا سانتریفوژ مجددا به مسیر تغذیه کریستالیزور برگردانده می­ شود.

مورد استفاده: مناسب برای اکثر محلول­ها

مزایا:

  1. سادگی به واسطه نداشتن قطعات متعدد متحرک
  2. قابل استفاده برای محلول­های خورنده
  3. قابلیت ساخت در ابعاد بزرگ
  4. قابلیت استفاده به صورت بچ یا پیوسته

این مطلب ترجمه­ای است از سایت:

Phavmacyscop.com
At April 28,2022 samev Ray
مترجم: مهندس فروزان